Zorg aanvragen?

Wilt u zorg aanvragen? Neem dan contact met ons op.

Direct zorg aanvragen

0900-8122

Wonen met zorg: uw eigen leven, onze zorg

Het liefst woont u zo lang mogelijk thuis. Waar nodig helpen we u hierbij. Heeft u dagelijks zorg nodig die wij echt niet in uw thuissituatie kunnen bieden? Dan is wonen bij Thebe een optie. Hier is het leven net als thuis. De zorg die u krijgt, passen we aan op wat u nodig heeft. We helpen u waar mogelijk dingen zelf te doen. Dat doen we samen met uw naasten. Zo blijft u altijd uw eigen leven leiden.

Verhuizen naar een woonzorgcentrum is een grote stap voor u en uw naasten. Samen met u en uw familie bekijken we wat u zelf nog kunt. Ook maken we een plan voor de ondersteuning die u nodig heeft.

U verhuist naar Thebe, maar u neemt uw eigen leven natuurlijk altijd mee. Daarom vinden wij het belangrijk dat u zo veel mogelijk kunt leven zoals u gewend bent. Samen met uw familie of naasten en vrijwilligers werken we daaraan. Uw familie en naasten zijn altijd welkom bij ons en bij u thuis.

U kreeg een indicatie. Hierin staat welke zorg en/of behandeling u nodig heeft. Bij een woonzorgcentrum komt u verschillende medewerkers tegen. Zij werken nauw met elkaar samen aan uw zorg. Dat zijn verzorgenden, verpleegkundigen, medewerkers gastvrijheid, medewerkers welzijn en verschillende behandelaren.

Hoe wordt wonen met zorg bij Thebe betaald?

Heeft u dagelijks zorg nodig die wij echt niet in uw thuissituatie kunnen bieden? Dan kunt u bij Thebe terecht voor wonen met zorg. De kosten voor het verblijf en de zorg bij Thebe worden vergoed vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt hiervoor een eigen bijdrage. De hoogte van dit bedrag hangt af van uw inkomen. Meer informatie vindt u op de website van het CAK en op de website van zorginstituut Nederland

Houd ook rekening met een bedrag voor extra’s, zoals een uitstapje of activiteiten rondom feestdagen. De hoogte van dit bedrag verschilt per locatie.

Stap voor stap

Hier leest u welke stappen u moet zetten om wonen met zorg aan te vragen. 

Stap 1

Stap 1: Aanvragen wonen met zorg

Aanvragen van wonen met zorg bij Thebe kan op twee manieren: via de website of telefonisch. Ga naar het formulier 'Zorg aanvragen' en vul het in. U kunt ook bellen naar telefoonnummer 0900-8122 of contact opnemen met de locatie van uw keuze. Klik hier om naar het overzicht van locaties te gaan. 

Wat u van ons mag verwachten

Wij helpen u graag
Als u vragen heeft, kunt u ons bellen.

Wat wij van u verwachten

Houd uw gegevens bij u in de buurt
Voor de aanvraag heeft u uw burgerservicenummer (BSN) en uw naam, adres en woonplaats nodig. Houd deze gegevens bij u in de buurt voor uw aanmelding.

Stap 2

Stap 2: Indicatie regelen

U heeft wonen met zorg aangevraagd. Een medewerker van Thebe neemt nu contact met u op. De medewerker vraagt of u een indicatie heeft voor zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Deze heeft u nodig voor de aanmelding. Heeft u nog geen indicatie? Dan vraagt u deze aan op de website van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het is de bedoeling dat u deze indicatie zelf invult. Komt u hier niet uit, of heeft u hulp nodig? Dan helpen wij u bij de aanvraag. Heeft u de indicatie ontvangen? Neem dan weer contact met ons op.

Wat u van ons mag verwachten

Wij helpen u graag
Heeft u hulp nodig bij het regelen van uw indicatie? Dan kunt u ons bellen.

Wat wij van u verwachten

Contact opnemen als uw indicatie is geregeld
Heeft u de indicatie ontvangen? Neem dan weer contact met ons op.

Stap 3

Stap 3: Aanmelden voor een locatie

De aanvraag is verwerkt en uw indicatie is binnen. Hierna volgt een intakegesprek. We maken kennis met u. Ook luisteren we naar uw wensen en behoeften. Daarnaast bespreken we wat u nodig heeft aan zorg en/of behandeling. Ook spreken we verwachtingen over en weer uit. Samen bekijken we welke locatie uw voorkeur heeft en welke het beste bij u past. Dit gesprek is bij u thuis of telefonisch. We maken een gesprek van dit verslag.

Daarna kijken we of er plaats is op de voor u best passende locatie. En of u hier met uw indicatie kunt wonen. Is er geen plaats op deze locatie? Dan zetten wij u op de wachtlijst. Wij kijken dan samen met u welke zorg nodig is om deze periode te overbruggen. Dat kan zijn met extra zorg thuis, of op een andere afdeling of locatie. In deze periode hebben wij regelmatig contact met u. Is er plaats op uw voorkeurslocatie? Dan nemen wij opnieuw contact met u op. Verhuizen kan dan binnen 6 dagen.

Wat u van ons mag verwachten

Wij houden u op de hoogte
Wij regelen samen met u de zorg tot er plaats is op uw voorkeurslocatie. Is er plaats op uw voorkeurslocatie? Dan nemen wij direct contact met u op.

Wat wij van u verwachten

Geef uw voorkeur door
Is er geen plaats op de locatie van uw voorkeur? Laat ons dan weten of u in de tussentijd regelmatig contact met ons wilt.

Stap 4

Stap 4: Rondleiding

Er is plaats op de locatie van uw voorkeur. U krijgt van ons een rondleiding. Tijdens de rondleiding proeft u de sfeer. Ook ziet u hoe het wonen bij ons is. Accepteert u de kamer na de rondleiding? Dan verhuist u binnen een week naar onze locatie.

Vraag gerust een rondleiding aan op een van onze locaties. Ook als u nog op de wachtlijst staat. Of als u nog niet weet op welke locatie u wilt wonen. Op al onze locaties bent u daarnaast welkom voor een kop koffie in het restaurant of het café. Op die manier proeft u vrijblijvend de sfeer op de locatie.

Wat u van ons mag verwachten

Een rondleiding aanvragen kan altijd
Vraag gerust een rondleiding aan op een van onze locaties. Wij plannen deze dan voor u in. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

U bent welkom voor een kop koffie
Ook zonder rondleiding kunt u kennismaken met onze locaties. Bijvoorbeeld door een kop koffie in het restaurant of café te drinken. Dat kan op bijna alle locaties. Zo proeft u de sfeer van een locatie alvast.

Wat wij van u verwachten

Snel beslissen
Komt een kamer vrij op uw voorkeurslocatie? Beslis dan snel of u de kamer accepteert. Verhuizen kan daarna binnen een week.

Stap 5

Stap 5: Schoonmaken appartement

Wij maken uw appartement bij Thebe volgens een vast werkschema schoon. Wekelijks poetsen we de woonkamer, de keuken en de badkamer. Maandelijks maken we hoge kasten, deuren, tegelwanden, verwarmingselementen, afval/prullenbak en onder uw bed schoon.

Minimaal twee keer per jaar wassen we de ramen, binnen en buiten. Ook de kozijnen nemen we mee. We laten u vooraf weten wanneer de glazenwasser langskomt.

De locatie kan extra werkzaamheden laten uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het schoonmaken van uw balkon en het terras.

De volgende werkzaamheden doet Thebe niet:
- Matrassen en kussens reinigen
- Bedden reinigen
- Dekens en dekbedden wassen
- Glas- of overgordijnen wassen
- Douchegordijnen wassen
- Keukenkastjes en kasten aan de binnenzijde schoonmaken
- Zware objecten verplaatsen, zoals banken, tafels en stoelen

Stap 6

Stap 6: Verhuizen

Bent u tevreden met de aangewezen woonruimte? Dan plannen wij een datum waarop u verhuist. U regelt de verhuizing zelf. Wij geven u tips zodat u niets vergeet. Ligt u in het ziekenhuis of een andere instelling? Dan zorgt de instelling waar u verblijft voor vervoer. In andere gevallen vraagt u uw naasten of familie om vervoer.

U verhuist naar Thebe, maar u neemt uw eigen leven natuurlijk altijd mee. Daarom vinden wij het belangrijk dat u kunt leven zoals u gewend bent. Uw familie en naasten zijn altijd welkom bij ons en bij u thuis.

Wat u van ons mag verwachten

Wij zorgen voor een bed
Is voor uw verzorging een hoog/laag bed nodig? Dan zorgt Thebe hiervoor.

Schoonmaak
Thebe maakt uw kamer regelmatig schoon.

Linnengoed
Heeft u een indicatie met behandeling? Dan krijgt u linnengoed van Thebe. Denk hierbij aan dekbedovertrekken, handdoeken en washandjes.

Wat wij van u verwachten

U mag uw eigen meubels meenemen
Een fijne stoel, een kast, dingen voor aan de muur: neem gerust uw eigen meubels mee. Niet alle meubels passen in uw nieuwe woning. Maak dus een keuze.

Neemt u geen meubels mee? Dan regelt Thebe een basisinrichting voor uw appartement.

Stap 7

Stap 7: Kennismakingsgesprek

De dag dat u bij ons komt wonen is aangebroken. Wij hebben een kennismakingsgesprek met elkaar. Tijdens dit gesprek lopen we het zorgdossier nog een keer door. Zo is duidelijk wat het doel is van uw zorg en/of behandeling.

Zijn de afspraken akkoord? Dan ondertekent u de zorgovereenkomst. Ook vult u een formulier in voor facilitaire diensten. U maakt namelijk gebruik van faciliteiten van Thebe. In het formulier staan de wederzijdse rechten en plichten.

Wat u van ons mag verwachten

Wij houden ons aan de afspraken
Wij houden ons aan de afspraken die we met u maken. Deze afspraken staan in het zorgdossier. U en uw contactpersoon hebben inzage in het zorgdossier.

Wat wij van u verwachten

Stel ons alle vragen die u heeft
Tijdens het kennismakingsgesprek kunt u ons al uw vragen stellen.

Stel contactpersonen aan
Misschien kunnen we niet altijd met u persoonlijk afspraken maken. Stel daarom een of twee contactpersonen aan. Dit zijn mensen die u vertrouwt. Zij mogen afspraken namens u maken, als u dat niet kunt.

Stap 8

Stap 8: Start zorg

U krijgt bij ons dagelijks de zorg en behandeling die past bij uw indicatie. Heeft u wel zorg van Thebe, maar geen behandeling volgens uw indicatie? Dan blijft de huisarts uw hoofdbehandelaar. Zit er wel behandeling in uw indicatie? Dan is de specialist ouderengeneeskunde uw hoofdbehandelaar. Deze neemt de rol van de huisarts over. Samen met u kijkt de specialist ouderengeneeskunde welke zorg en ondersteuning u nodig heeft.

Thebe werkt met multidisciplinaire teams. Dat zijn behandelteams met verzorgenden, verpleegkundigen en verschillende specialisten. Afhankelijk van uw indicatie en uw eigen wensen en behoeften, maken we een behandelplan op maat.

Wat u van ons mag verwachten

Zorg die bij u past
Wij bieden u de zorg die het best bij u past. Dat doen we in samenspraak met u en uw naasten.

Uw daginvulling
Hoe vult u uw dag graag in? Daar kijken we samen met u naar. Er zijn mogelijkheden in uw directe woonomgeving. Ook centrale activiteiten op locatie of daarbuiten zijn een optie. Het kan zijn dat u voor sommige activiteiten een eigen bijdrage betaalt. Dit staat op de tarievenlijst van de betreffende locatie.

Wat wij van u verwachten

Identiteitskaart
Als u bij ons komt wonen, heeft u uw identiteitskaart nodig. Neemt u deze alstublieft mee.

Stap 9

Stap 9: Evaluatiegesprek

Hoe gaat het met u, en met de zorg die u krijgt? Tijdens de eerste 6 weken van uw verblijf kijken we hier extra naar. Na deze periode organiseren we een evaluatiegesprek. We bespreken de uitkomsten van deze observatieperiode met u. Uw contactpersoon en een medewerker van Thebe zijn hierbij aanwezig. Als het nodig is, passen wij daarna uw zorg aan.

Wat u van ons mag verwachten

We houden ons aan uw zorgdossier
We werken volgens de afspraken die we met u maken over uw zorg en ondersteuning. Veranderen uw wensen en behoeften? Dan bespreken we dit met u. Indien nodig passen we onze afspraken aan.

Wat wij van u verwachten

U kunt alles vragen
Ons doel is dat u zo prettig mogelijk woont. Stel daarom alle vragen die u heeft. Dit geldt ook voor uw naasten.

Veel gestelde vragen

Hier vindt u antwoord op veelgestelde vragen over wonen met zorg.

Voor wonen met zorg betaalt u een eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage hangt af van uw inkomen. Meer informatie vindt u op de website van het CAK. Houd ook rekening met een bedrag voor extra’s, zoals een uitstapje of activiteiten rondom feestdagen. De hoogte van dit bedrag verschilt per locatie.

De lengte van de wachtlijst verschilt per locatie en per doelgroep. Neem voor actuele informatie contact op met de locatie van uw keuze

Het stappenplan hierboven beschrijft het aanmeldproces. Hier leest u stap voor stap wat wij voor u doen en wat u zelf moet doen.

Op al onze locaties bent u welkom voor een kop koffie in het restaurant of het café. Op die manier proeft u vrijblijvend de sfeer op de locatie. Een rondleiding vraagt u aan via het Servicecentrum. Wij horen graag wie u bent en bij welke zorginstelling u waarschijnlijk het best past. Zo voorkomen we een bezoek aan een instelling waar u uiteindelijk niet terecht kunt. Tijdens de rondleiding laten we de kamers beperkt zien. Op deze manier respecteren we de privacy van bewoners. Ook laten we medewerkers zo rustig hun werk doen.

Het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) bekijkt welke zorg u nodig heeft. Ook de hoeveelheid zorg bepaalt deze instantie. Aan de hand van deze gegevens geven zij een indicatie af. De indicatie bepaalt in welk zorgprofiel uw zorgvraag past. Bij ieder zorgprofiel hoort een vast aantal zorguren. De profielen zijn oplopend in zwaarte (4 tot en met 09). Het kan dus zijn dat medebewoners meer of minder zorguren hebben dan u. Dit is afhankelijk van de indicatie. Wilt u weten of u met uw zorgprofiel in de gewenste locatie kunt wonen? Neem gerust contact met ons op. Samen bekijken we de mogelijkheden.

Meer informatie over de zorgprofielen leest u op de website van het CIZ.

Voor wonen in een woonzorgcentrum is een indicatie 'zorg met verblijf' nodig. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) geeft deze indicatie af. Dat doen ze in de vorm van een Zorgzwaartepakket (ZZP).

Heeft u een voorkeur voor een woonzorgcentrum? Geef dit zeker aan. Samen bekijken we of de locatie past bij de zorg die u nodig heeft.

Het CAK voert regelingen uit voor de overheid. Wat zijn de kerntaken van het CAK? Dat is bijvoorbeeld het verrichten van betalingen aan zorgaanbieders. Ook het vaststellen en innen van de eigen bijdrage op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) is een kerntaak. Voor meer informatie kunt u terecht op www.hetcak.nl.

U houdt uw eigen ziektekostenverzekering aan. Zo bent u verzekerd voor een eventuele ziekenhuisopname of een bezoek aan een specialist.

Thebe sluit voor u een collectieve aansprakelijkheidsverzekering (WA) en een inboedelverzekering af. De voorwaarden vraagt u op via verzekeringen@thebe.nl

Uw eigen WA- en inboedelverzekeringen kunt u dus opzeggen. Heeft u zeer waardevolle spullen of veel contant geld in huis, dan adviseren wij u hiervoor een extra verzekering af te sluiten.

Let op! Ontvangt u alleen zorg van Thebe en huurt u uw appartement van een woningcorporatie? Dan houdt u uw eigen verzekeringen aan.

U verhuist naar een van onze locaties. Voor mondzorg zijn er twee mogelijkheden.

Ontvangt u vanuit uw indicatie geen behandeling van Thebe? Dit betekent dat u in principe verder gaat met uw eigen tandarts. De communicatie met de tandarts regelt u zelf. Dit verloopt buiten Thebe om. Dat geldt ook voor de financiering. Houd dus een eigen (aanvullende) tandartsverzekering aan.

Ontvangt u vanuit uw indicatie wel behandeling van Thebe? Dit betekent dat de mondzorg verloopt via de tandartsen van Thebe. De mondzorg wordt in dit geval vergoed vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Een aanvullende tandartsverzekering is niet nodig.

Bezoekt u toch liever uw eigen tandarts? Dat kan. Elke tandarts kan declareren via de Wet Langdurige Zorg. U of uw zorgwaarnemer regelt dit met de eigen tandarts. U maakt in dit geval zelf de afspraken. Ook zorgt u zelf voor terugkoppeling naar de zorgmedewerkers.

Wij maken uw appartement bij Thebe volgens een vast werkschema schoon. Wekelijks poetsen we de woonkamer, de keuken en de badkamer. Maandelijks maken we hoge kasten, deuren, tegelwanden, verwarmingselementen, afval/prullenbak en onder uw bed schoon.

Minimaal twee keer per jaar wassen we de ramen, binnen en buiten. Ook de kozijnen nemen we mee. We laten u vooraf weten wanneer de glazenwasser langskomt.

De locatie kan extra werkzaamheden laten uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het schoonmaken van uw balkon en het terras.

De volgende werkzaamheden doet Thebe niet:

- Matrassen en kussens reinigen
- Bedden reinigen
- Dekens en dekbedden wassen
- Glas- of overgordijnen wassen
- Douchegordijnen wassen
- Keukenkastjes en kasten aan de binnenzijde schoonmaken
- Zware objecten verplaatsen, zoals banken, tafels en stoelen

U woont op een locatie van Thebe. Uw persoonlijke wasgoed (kleding, ondergoed) laat u wassen door uw familie of mantelzorger. Een was-strijk-stoomservice waarmee Thebe een contract heeft, is ook een optie. De kosten hiervoor zijn dan voor eigen rekening. Bij de kleine woonvoorzieningen zijn wasmachines beschikbaar. Deze kunt u tegen betaling gebruiken.

Thebe zorgt voor schoon bed- en badlinnen. Gebruikt u liever uw eigen bed en badlinnen? Ook dan kan Thebe dit wassen. U mag het natuurlijk ook zelf of door uw familie of mantelzorger laten wassen.

Voor alle informatie over uw kleding en was kunt u terecht bij uw woonzorgcentrum. Ook kunt u meer informatie vinden op de website van cleanlease

Misschien kunnen we niet altijd met u persoonlijk afspraken maken. Stel daarom een of twee contactpersonen aan. Dit zijn mensen die u vertrouwt. Zij vertellen ons over uw wensen en behoeften. En ze maken keuzes voor u, als u dat niet kunt.

Er zijn verschillende soorten contactpersonen.

  • Zorgwaarnemer: dit is het aanspreekpunt voor praktische zorgzaken (bijvoorbeeld over kleding, bezoek ziekenhuis, bijwonen multidisciplinair cliëntoverleg). Hij/zij neemt, in overleg met u, beslissingen over de zorg.

  • Zaakwaarnemer: dit is het aanspreekpunt voor zakelijke aangelegenheden. Hij/zij neemt, in overleg met u, beslissingen op het gebied van onder andere financiën, rekeningen en verzekeringen.

    Deze contactpersonen informeren andere familieleden en naasten over de afspraken en beslissingen. Geef ook aan wie wij moeten bellen bij noodgevallen. Dit noemen we de eerste contactpersoon.

Op een bepaald moment verlaat u uw kamer of appartement. Bijvoorbeeld omdat u verhuist, of vanwege overlijden. Een week na vertrek of overlijden moet het appartement of de kamer leeg zijn. Zo kan iemand anders in uw kamer of appartement. Op die manier houden we de wachtlijsten zo kort mogelijk. Ook voorkomen we onnodige kosten. Vanaf uw vertrek of overlijden stopt de vergoeding die Thebe vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) krijgt.

Soms is een appartement of kamer eerder nodig. Bijvoorbeeld omdat iemand op de wachtlijst met spoed een plek zoekt. Dan maken we extra afspraken. Misschien lukt het niet persoonlijke bezittingen op tijd weg te halen. Dan doen wij dit voor u. Maximaal zeven dagen slaan wij uw bezittingen op. Tegen betaling kunnen we deze periode verlengen.

Woont u in een tijdelijke opnamekamer? Dan neemt u uw persoonlijke bezittingen bij vertrek meteen mee. Dit geldt ook als u vanuit een tijdelijke opnamekamer naar het ziekenhuis gaat.