Stap voor stap
Hier leest u welke stappen u moet zetten om wonen met zorg aan te vragen.
Veel gestelde vragen
Hier vindt u antwoord op veelgestelde vragen over wonen met zorg.
Voor wonen met zorg betaalt u een eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage hangt af van uw inkomen. Meer informatie vindt u op de website van het CAK. Houd ook rekening met een bedrag voor extra’s, zoals een uitstapje of activiteiten rondom feestdagen. De hoogte van dit bedrag verschilt per locatie.
De lengte van de wachtlijst verschilt per locatie en per doelgroep. Neem voor actuele informatie contact op met de locatie van uw keuze.
Het stappenplan hierboven beschrijft het aanmeldproces. Hier leest u stap voor stap wat wij voor u doen en wat u zelf moet doen.
Op al onze locaties bent u welkom voor een kop koffie in het restaurant of het café. Op die manier proeft u vrijblijvend de sfeer op de locatie. Een rondleiding vraagt u aan via het Servicecentrum. Wij horen graag wie u bent en bij welke zorginstelling u waarschijnlijk het best past. Zo voorkomen we een bezoek aan een instelling waar u uiteindelijk niet terecht kunt. Tijdens de rondleiding laten we de kamers beperkt zien. Op deze manier respecteren we de privacy van bewoners. Ook laten we medewerkers zo rustig hun werk doen.
Het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) bekijkt welke zorg u nodig heeft. Ook de hoeveelheid zorg bepaalt deze instantie. Aan de hand van deze gegevens geven zij een indicatie af. De indicatie bepaalt in welk zorgprofiel uw zorgvraag past. Bij ieder zorgprofiel hoort een vast aantal zorguren. De profielen zijn oplopend in zwaarte (4 tot en met 09). Het kan dus zijn dat medebewoners meer of minder zorguren hebben dan u. Dit is afhankelijk van de indicatie. Wilt u weten of u met uw zorgprofiel in de gewenste locatie kunt wonen? Neem gerust contact met ons op. Samen bekijken we de mogelijkheden.
Meer informatie over de zorgprofielen leest u op de website van het CIZ.
Voor wonen in een woonzorgcentrum is een indicatie 'zorg met verblijf' nodig. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) geeft deze indicatie af. Dat doen ze in de vorm van een Zorgzwaartepakket (ZZP).
Heeft u een voorkeur voor een woonzorgcentrum? Geef dit zeker aan. Samen bekijken we of de locatie past bij de zorg die u nodig heeft.
Het CAK voert regelingen uit voor de overheid. Wat zijn de kerntaken van het CAK? Dat is bijvoorbeeld het verrichten van betalingen aan zorgaanbieders. Ook het vaststellen en innen van de eigen bijdrage op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) is een kerntaak. Voor meer informatie kunt u terecht op www.hetcak.nl.
U houdt uw eigen ziektekostenverzekering aan. Zo bent u verzekerd voor een eventuele ziekenhuisopname of een bezoek aan een specialist.
Thebe sluit voor u een collectieve aansprakelijkheidsverzekering (WA) en een inboedelverzekering af. De voorwaarden vraagt u op via verzekeringen@thebe.nl
Uw eigen WA- en inboedelverzekeringen kunt u dus opzeggen. Heeft u zeer waardevolle spullen of veel contant geld in huis, dan adviseren wij u hiervoor een extra verzekering af te sluiten.
Let op! Ontvangt u alleen zorg van Thebe en huurt u uw appartement van een woningcorporatie? Dan houdt u uw eigen verzekeringen aan.
U verhuist naar een van onze locaties. Voor mondzorg zijn er twee mogelijkheden.
Ontvangt u vanuit uw indicatie geen behandeling van Thebe? Dit betekent dat u in principe verder gaat met uw eigen tandarts. De communicatie met de tandarts regelt u zelf. Dit verloopt buiten Thebe om. Dat geldt ook voor de financiering. Houd dus een eigen (aanvullende) tandartsverzekering aan.
Ontvangt u vanuit uw indicatie wel behandeling van Thebe? Dit betekent dat de mondzorg verloopt via de tandartsen van Thebe. De mondzorg wordt in dit geval vergoed vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz). Een aanvullende tandartsverzekering is niet nodig.
Bezoekt u toch liever uw eigen tandarts? Dat kan. Elke tandarts kan declareren via de Wet Langdurige Zorg. U of uw zorgwaarnemer regelt dit met de eigen tandarts. U maakt in dit geval zelf de afspraken. Ook zorgt u zelf voor terugkoppeling naar de zorgmedewerkers.
Wij maken uw appartement bij Thebe volgens een vast werkschema schoon. Wekelijks poetsen we de woonkamer, de keuken en de badkamer. Maandelijks maken we hoge kasten, deuren, tegelwanden, verwarmingselementen, afval/prullenbak en onder uw bed schoon.
Minimaal twee keer per jaar wassen we de ramen, binnen en buiten. Ook de kozijnen nemen we mee. We laten u vooraf weten wanneer de glazenwasser langskomt.
De locatie kan extra werkzaamheden laten uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het schoonmaken van uw balkon en het terras.
De volgende werkzaamheden doet Thebe niet:
- Matrassen en kussens reinigen
- Bedden reinigen
- Dekens en dekbedden wassen
- Glas- of overgordijnen wassen
- Douchegordijnen wassen
- Keukenkastjes en kasten aan de binnenzijde schoonmaken
- Zware objecten verplaatsen, zoals banken, tafels en stoelen
U woont op een locatie van Thebe. Uw persoonlijke wasgoed (kleding, ondergoed) laat u wassen door uw familie of mantelzorger. Een was-strijk-stoomservice waarmee Thebe een contract heeft, is ook een optie. De kosten hiervoor zijn dan voor eigen rekening. Bij de kleine woonvoorzieningen zijn wasmachines beschikbaar. Deze kunt u tegen betaling gebruiken.
Thebe zorgt voor schoon bed- en badlinnen. Gebruikt u liever uw eigen bed en badlinnen? Ook dan kan Thebe dit wassen. U mag het natuurlijk ook zelf of door uw familie of mantelzorger laten wassen.
Voor alle informatie over uw kleding en was kunt u terecht bij uw woonzorgcentrum. Ook kunt u meer informatie vinden op de website van cleanlease.
Misschien kunnen we niet altijd met u persoonlijk afspraken maken. Stel daarom een of twee contactpersonen aan. Dit zijn mensen die u vertrouwt. Zij vertellen ons over uw wensen en behoeften. En ze maken keuzes voor u, als u dat niet kunt.
Er zijn verschillende soorten contactpersonen.
- Zorgwaarnemer: dit is het aanspreekpunt voor praktische zorgzaken (bijvoorbeeld over kleding, bezoek ziekenhuis, bijwonen multidisciplinair cliëntoverleg). Hij/zij neemt, in overleg met u, beslissingen over de zorg.
- Zaakwaarnemer: dit is het aanspreekpunt voor zakelijke aangelegenheden. Hij/zij neemt, in overleg met u, beslissingen op het gebied van onder andere financiën, rekeningen en verzekeringen.
Deze contactpersonen informeren andere familieleden en naasten over de afspraken en beslissingen. Geef ook aan wie wij moeten bellen bij noodgevallen. Dit noemen we de eerste contactpersoon.
Op een bepaald moment verlaat u uw kamer of appartement. Bijvoorbeeld omdat u verhuist, of vanwege overlijden. Een week na vertrek of overlijden moet het appartement of de kamer leeg zijn. Zo kan iemand anders in uw kamer of appartement. Op die manier houden we de wachtlijsten zo kort mogelijk. Ook voorkomen we onnodige kosten. Vanaf uw vertrek of overlijden stopt de vergoeding die Thebe vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) krijgt.
Soms is een appartement of kamer eerder nodig. Bijvoorbeeld omdat iemand op de wachtlijst met spoed een plek zoekt. Dan maken we extra afspraken. Misschien lukt het niet persoonlijke bezittingen op tijd weg te halen. Dan doen wij dit voor u. Maximaal zeven dagen slaan wij uw bezittingen op. Tegen betaling kunnen we deze periode verlengen.
Woont u in een tijdelijke opnamekamer? Dan neemt u uw persoonlijke bezittingen bij vertrek meteen mee. Dit geldt ook als u vanuit een tijdelijke opnamekamer naar het ziekenhuis gaat.